Nordisk Glasdiskmaskin – Gastro Gaspari

På Gastro Gaspari i Flyinge har man investerat i glasdiskmaskinen från Nordisk. Läs hela intervjun om vad de tycker om Nordisk glasdiskmaskinen.

Mikael Feuk och Mathias Grönberg berättar om vad de tycker om glasdiskmaskinen från Nordisk

Familjär restaurang på hög nivå

Vi är ju på den högre nivån, men det viktigaste hos oss är hela ambiencen, hela känslan. Det ska vara kul, det ska vara roligt. Vi är ju väldigt familjära, alla vi som jobbar. Med varandra, med gästerna. För det är det vi själva uppskattar när vi går ut och äter eller åker iväg någonstans.

Vi erbjuder ett livsstilskoncept

Vi erbjuder ju en totallösning för ett livstilskoncept. Vi vill väga in gastronomi, logi och rekreation. Flyinge i grund och botten är ju ett hästcentrum från 1600-talet. Det är jätteviktigt för små byar som Flyinge, att för att det inte ska dö ut så måste man skapa något mervärde. Och det har vi lyckats bra med. Ja, vi har skapat en marknad. Det är mindre, mer exklusiv upplevelse än större volymbaserade grejer.  Och det avspeglas helt i vår matlagning, i vårt sätt att arbeta och i vårt sätt att bemöta gästen. Kvalitet före kvantitet. Alltid.

Resan är lika viktig som stjärnan

Vi vill ju ha en stjärna någon dag. Men resan dit är lika viktig, över allt. Så det är inte själva stjärnan i sig som är viktigt, utan att vi hela tiden förbättrar oss och känner att vi blir bättre och bättre, och fortsätter klättra på den gastronomiska stegen i Sverige, Norden, Europa.

Många olika serveringar

Drycken är ju minst lika viktigt som maten. En kombination som inte sitter, den sitter verkligen inte. Och då får vi badwill oavsett hur bra mat vi gör. Då vi jobbar med mellan 9-12 serveringar, så har vi också många olika serveringar av olika viner och olika drycker.  

Vi konsumerar mycket glas

Vi konsumerar en kväll väldigt mycket glas och de måste hanteras snabbt och effektivt, och ha ett fem-stjärnigt avslut. Så hur man diskar upp glasen är otroligt viktigt. Hela gänget här måste vara väldigt säkra med att glasen vi sätter ut de ska hålla en fem-stjärnig nivå, precis som allt annat i vår restaurang.


Glasdiskmaskinen har sparat tid

Innan vi tog del av den här fantastiska maskinen, så hade vi ett ganska dåligt tillvägagångssätt med vår glashantering. Vi var tvungna att tömma vår huvudmaskin och rengöra den mitt under brinnande högtryck i restaurangen. Det är tidskrävande, det är även en osäkerhet när vi går ut med glasen. Ena stunden håller de måttet, andra stunden håller de inte måttet. – Mathias Grönberg

Glasen döljer ju ingenting. De visar ju minsta lilla smuts eller kalkfläck. Man skulle aldrig servera mat på en smutsig tallrik, eller lägga fram en smutsig gaffel. Detsamma gäller glasen och det är dessutom ännu viktigare, för det syns så mycket mer. – Mikael Feuk

Att man investerar i en bra glasmaskin är A och O när man jobbar som vi gör med väldigt mycket glas per kväll.

Det som är det bästa med den från Nordisk är att det är så tidsbesparande. Man behöver inte bry sig om slutresultatet för man vet att finishen blir så bra det går. Vi sparar ju dels på glas inte går sönder, vi sparar tid, inköp – alltså själva volymen av glas som vi behöver ha.

En fulländad liten maskin

Vi behöver inte behandla glasen manuellt efteråt. Det är jättelätt att knäcka foten på ett vinglas i lite finare modell. Så vi har sett att åtgången på glas har minskat väldigt kraftigt efter att vi investerade i Nordisk glasmaskin. Nu har vi alltid glas! En fulländad liten maskin!

– Mathias Grönberg och Mikael Feuk, som driver Gastro Gaspari

Är du intresserad av glasdiskmaskinen från Nordisk är du varmt välkommen med dina frågor, eller om du behöver en till din restaurang. Teamet på Storköksbutiken.se hjälper dig med frågor och dukan köpa maskinen hos oss! Du når oss på tel: 0410 414 44, mail: [email protected] eller se glasdiskmaskinen här på vår hemsidan.