Guide: Felsökning restaurangutrustning

Ett par goda råd till självhjälp när utrustningen i köket strular

Fel: Maskinen går inte att sätta på eller vill inte värma.

Har du kollat utrustningens termosäkring?

Om termosäkringen gått kommer du uppleva antingen att maskinen är helt död eller att den fungerar delvis men ex kan inte ugnen värma.

Termosäkringen är en liten säkerhetsanordning som försäkrar att restaurangutrustningen inte blir överhettad. Typiskt sitter termosäkringen där ledningen går in i maskinen. Den är ofta beskyddad med en liten plastdel, som ska skruvas av.

Ugnar och blandmaskiner har säkerhetsavbrytare, som stänger av maskinen när locket öppnas eller gallret till blandmaskinen lyfts. Kontrollera att maskinen ger ifrån sig ett litet ”klickljud” när locket, luckan eller gallret öppnas. Om den inte gör det så registrerar exempelvis inte ugnen att luckan är öppen eller stängd och då kan den inte starta. Ofta är det tal om att något sitter i kläm, eller kontakten kan vara defekt.

50 % av alla problem blir lösta i elcentralen – inte på själva maskinen:

Har säkringen gått?

Speciellt vid 400V utrustning, som kör tre faser (säkringar) kan detta vara svårt att se. Det kan nämligen vara ljus i utrustningen, även ifall en av tre säkringar gått. Dvs. du kan sätta igång ugnen men den kan inte bli varm eller bara lite varm.
Med 230V utrustning (vanlig stickkontakt) betyder det att det inte är ljus i utrustningen.

Slår utrustningen ut säkringen eller jordfelsbrytaren?

OBS INFO OM ELCENTRALEN:

Det finns två olika sätt strömmen kan vara urkopplad i din elcentral.
1: Jordfelsbrytaren eller 2: säkringen.

Jordfelsbrytaren: Om din utrustning slår ut jordfelsbrytaren så kan det betyda att det är överspänning. Detta kan t.ex. bero på att det har kommit vatten i en kontakt eller att det är överspänning i ett värmeelement.

Säkringen: Om din säkring går beror det oftast på för stort effektuttag på säkringen. Om det är kopplat för mycket utrustning på samma säkring eller om säkringen är för liten.

Hjälper inte ovanstående så är det en god idé att anmäla service! Om teknikern heller inte kan lösa problemet efter en felsökning av din restaurangutrustning så kanske det är dags att köpa nytt. På Storköksbutiken har vi restaurangutrustning i bästa kvalité och med 1 års garanti. Vill du ha utökad service kan vi också fixa det.